2007. december 16., vasárnap

Tökéletesen versenyző vállalat

8. A tökéletesen versenyző vállalat piaci stratégiája

A tökéletes verseny

Tökéletes verseny alakul ki egy termék piacán, ha sok kis eladó és sok kis vevő van. Ekkor egyikőjük sem képes egyedül befolyásolni a piacot. Nem tud olyan árat vagy olyan mennyiséget kínálni, hogy az elmozdítsa a piac egészét.

Tökéletes verseny az a piaci forma, amelyben a piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest, és a szereplők árelfogadók, s e piacon szabad a be és kilépés. A tökéletes verseny elengedhetetlen feltétele a szabad be- és kilépés, tehát hogy senki és semmi ne akadályozza újabb termelők és vevők be- vagy kilépését. Jogi vagy pénzügyi-gazdasági feltételek gátolhatják a termelők szabad mozgását. Például komoly gazdasági akadályt jelent, ha óriási tőket kell indulásként befektetni.

Tökéletes verseny esetén a vállalkozó számára a piaci ár adottság. Ekkor a vállalat egyetlen „p” piaci árat érhet el. Ezen az áron bármennyit eladhat saját szerény lehetőségein belül. Ennél többért egyetlen darabot sem vesznek meg tőle! A tökéletes verseny vállalat összbevétele a zár és a mennyiség szorzata:

TR = P * Q

Az átlagbevétel mérőszám, amely kifejezi az egységnyi kibocsátásra jutó bevétel értékét.

A határbevétel mérőszám, amely kifejezi, hogy hány egységgel változik a teljes bevétel, ha egységnyivel megváltozik a kibocsátás.

A tökéletes verseny vállalata számára a piaci ár, az átlag- és a határbevétel azonos. Ha függvényként rajzoljuk meg, akkor ez a három tényező egyetlen vízszintes egyenes, ami kifejezi, hogy minden termelési nagyság mellett azonos az ár az átlagos- és a határbevétel.








A vállalat legfőbb célja a profit elérése. A profit legáltalánosabban a bevételek és a költségek különbsége.

A gazdasági profit az összbevétel és az összes gazdasági költség különbsége: T¶ = TR - TC

Az átlagos profit mérőszám, amely kifejezi, az egységnyi kibocsátásra jutó összprofit értékét:

A határprofit mérőszám, amely kifejezi, hogy hány egységgel változik a teljes profit, ha egységnyivel megváltozik a kibocsátás

A tökéletes verseny egy vállalatának proftija akkor maximális, ha addig fokozza termelését, amikor a határköltsége éppen egyenlővé válik a határbevételével. MC = MR

A profit mindaddig növelhető, amíg MC < style=""> a profit, ha az eladott utolsó darab határbevétele már éppen egyenlő a határköltséggel. A profit még növelhető, ha újabb darabot eladva MC <>

Az optimális vállalati kibocsátás kritériumai

Ø A profit maximális vagy a veszteség minimális (elsődleges kritérium)

Ø A határprofit 0 és előjele pozitívról negatívra változik

Ø A határbevétel egyenlő a határköltséggel azaz MR = MC




A tökéletesen versenyző vállalat piaci alkalmazkodásának lényege: elfogadja a piacon kialakult árat és ennek függvényében határozza meg kibocsátásának optimális mennyiségét.

A vállalatok rövid távú piaci stratégiái:

Ø A profitmaximalizáló piaci stratégia jellemzői:

ü Az árbevétel meghaladja a teljes gazdasági költséget

ü A termék piaci ára magasabb, mint a fedezeti pont (Fedezeti pont: tökéletes verseny esetén az átlagköltség minimumával megegyező ár)

Ø A veszteségminimalizáló piaci stratégia jellemzői:

ü Az árbevétel kisebb mint a teljes gazdasági költség, de a változó költség értékét meghaladja

ü A termék piaci ára alacsonyabb a fedezeti pontnál, de magasabb mint az üzemszüneti pont (Üzemszüneti pont tökéletes verseny esetén az átlagos változó költség minimális értékével megegyező ár)

Ø Szüneteltetni kell a termelést, ha az árbevétel kisebb, mint a változó költség illetve, ha a piaci ár kisebb az üzemszüneti pontnál. Az üzemszüneti pont az átlagos változó költségek minimuma, mert ennél kisebb piaci ár esetén szüneteltetni kell a termelést, s csak ennél nagyobb piaci ár mellett célszerű termelni.

A tökéletes verseny piacán szereplő vállalat úgy alkalmazkodik a piachoz, hogy elfogadja a piaci árat, és meghatározza saját kínálatát az ár alapján. A tökéletes verseny vállalatai addig fokozzák termelésüket, amíg növekvő határköltségük el nem éri a piaci árt. Ez azt jelenti, hogy a piaci kínálatukat az MC határköltség határozza meg.

A tökéletes verseny vállalatának egyéni kínálati függvénye (S) azonos az MC határköltségfüggvénnyel, az üzemszüneti pont fölötti ár esetén. A kínálat egyébként 0. Az iparág kínálatát rövid távon a z iparági kínálati függvény fejezi ki. Az iparági kínálat a tökélete versenyben szereplő sok ezer vállalat aprócska kínálatának összegződése. Egy termék teljes piaci kínálatát szokás iparági kínálatnak nevezni. Az iparági kínálati függvény, a tökéletes versenyben szereplő vállalat egyéni kínálati függvényeinek, tehát az MC egyéni határköltségfüggvényeknek az összegződése.

Nincsenek megjegyzések: