2007. december 16., vasárnap

Monopolpiac

9. A monopolpiac

A monopolizált piac kifejezést használjuk akkor, amikor általánosabban akarjuk kifejezni, hogy a tiszta verseny feltételei hiányoznak. Ez azt jelenti, hogy csak néhány nagy vállalat van a piacon. A monopolpiac különleges esete a tiszta monopólium, amikor egyetlen termelőre szűkül egy termék piaca. Ha egy vállalat egyedüli eladója valamely terméknek vagy szolgáltatásnak, sem hazai versenytársai sem importált termékek nem befolyásolják érdemben a hazai piacát, akkor monopol szerepet játszik.

Tiszta monopólium az a piaci forma, amikor egyetlen eladója van a terméknek az adott piacon.

A monopolvállalat közvetlenül érzékeli a piacot, s egyszerre képes meghatározni, milyen áron és mennyit érdemes gyártani. A monopólium nem árelfogadó, hanem önmaga is képes befolyásolni a piaci árat. A monopólium kialakulásának több oka is lehet:

Ø Az optimális üzemméret nagysága a piachoz. Ha az üzemméret viszonylag kicsi a piachoz képest, akkor az iparág közelít a tökéletes versenyhez. A gazdaságos üzemméret alapján kialakuló monopóliumot természetes monopóliumnak nevezzük. (A kormányzatok által pénzügyileg is támogatott óriási kutatási programok (űrhajózás, hadiipar stb.) monopolhelyzetbe hoznak nagyvállalatokat. Számos olyan fogyasztási cikk is van, amelyeknek a termelése úgy a leghatékonyabb, ha egyetlen vállalat van a piacon)

Ø A beinduláshoz szükséges beruházások és pénzbefektetések nagysága. Néhány modern iparág nagyméretű komplex gyárakat, elszereléseket, nagyobb pénzbefektetést kíván. Minél nagyobb pénzbefektetés kell adott piacra való sikeres belépéshez, annál inkább korlátozott a belépők köre.

Ø Szabadalmak, licencek, know-how-k. A technikai fejlődés legújabb eredményeit általában szabadalmak védik. A termék pontos leírását és termelésének engedélyét valamint gyártási eljárását meg kell vásárolni. Monopolhelyzetbe jut egy cég, ha megszerez egy értékes szabadalma és a licencet nem adja tovább.

Ø Ellenőrzési monopólium fontos nyersanyagforrások felett. Az iparágban hosszabb ideig működő cégek fokozatosan megszerezhetik az ellenőrzést a termelési folyamathoz szükséges nyersanyagok területén. Az ilyen engedélyek (koncessziók) megvásárlásával monopolhelyzetbe kerülhet a vállalat, ami egyoldalú előnyöket biztosít piaci partnereivel szemben.

Ø Az állami piacszabályozás is korlátozhatja a piacra lépést. A vámok hatásosan védik a belső piacot, korlátozzák a külföldiek belépését, mert megdrágítják termékeiket. A behozatali tilalom még keményebb korlát. Egy vállalat monopolistává válhat azzal, hogy az államtól sikerül megszereznie egy adott szolgáltatás nyújtásának vagy termék termelésének kizárólagos jogát adott földrajzi régióban.

Tiszta monopóliumról beszélünk, ha egy terméknek egyetlen gyártója, eladója van egy országban. Ez azt jelenti, hogy képes a teljes piaci keresletet kielégíteni. A monopólium egymaga áll szemben a piaci kereslettel, a monopólium kínálata maga a piaci kínálat egésze. A terméknek a monopólium által megszabott ára maga a piaci ár.

A monopólium piaci alkalmazkodásának lényege, hogy egyszerre határozza meg saját kínálatának mennyiségét és a piaci árat.

A monopólium számára is nagyon kemény adottság a piaci keresleti függvény, amihez alkalmazkodnia kell. Annak tudatában emelheti az árát, hogy kisebb lesz a keresett mennyiség, az eladott darabszám. Ha többet akar eladni, akkor csökkentenie kell az árat.

A monopólium fő eltérései a tökéletesen versenyző vállalattól:

Ø A monopólium összbevétele (TR) nem nő együtt az eladás növelésével, hanem egyre lassabban nő a bevétel, s nagyon nagy kínálat esetén az összbevétel csökkenhet is.

Ø A monopólium egyre kisebb áron képes eladni nagyobb és nagyobb mennyiségeket.

Ø Az előbbiekből következik, hogy a monopólium határbevétele (MR) nem fix, és nem egyezik meg egyetlen piaci árral sem, (mint tökéletes verseny esetén) mert újabb és újabb mennyiségeket csak egyre kisebb áron tud eladni.

A monopólium nem különbözik lényegesen a tökéletes verseny vállalatától, a profitmaximalizálás szempontjából. Rá is érvényes az optimális profit fő szabálya:

A monopólium akkor ér el legtöbb profitot, ha olyan termelési mennyiséget választ, hogy határköltsége és határbevétele éppen egyenlő legyen. Maximális a profit, ha MC = MR

Lényeges különbség a monopólium és a tökéletes verseny vállalatai között, hogy a monopólium határbevétele csökkenő, mert a monopólium egyetlen eladóként csökkenő ár mellett növelheti eladott mennyiségét.

Nincsenek megjegyzések: