2010. március 11., csütörtök

Keresletrugalmasság

4. Keresletrugalmasság

A kereslet rugalmassága kifejezi, hogy hány százalékkal változik meg adott termék keresletének mennyisége, ha valamely keresletet befolyásoló tényező 1%-kal megváltozik.

A keresletrugalmassági számítások fajtái:

Ø Kereslet árrugalmassága

Ø Kereslet keresztrugalmassága

Ø Kereslet jövedelemrugalmassága

A kereslet árrugalmassága kifejezi, hogy hány százalékkal változik meg adott termék keresletének mennyisége, ha a termék ára 1%-kal megváltozik




A kereslet árrugalmassága általában negatív szám. Növekvő ár esetén a kereslet csökken, csökkenő ár esetén a kereslet nő. Az ár és a kereslet tehát általában ellentétes irányba mozog.

A kereslet árrugalmasságát befolyásoló tényezők:

Ø A jószág természeti, használati tulajdonságai.

Ø Helyettesítő termékek: annál rugalmasabb egy jószág kereslete, minél több termék elégíti ki ugyanazt a keresletet.

Ø A helyettesítő termékek árának közelsége: annál nagyobb a kereslet árrugalmassága, minél közelebb van a helyettesítő termékek ára a vizsgált termékek árához.

Ø A termékek ára a fogyasztó jövedelméhez viszonyítva.

Egyes jószágokat mindezen hatások alapján kifejezetten árrugalmas áruknak nevezzük. Ezen cikkel 1%-os árváltozása esetén keresletük több mint 1%-kal változik.

A kereslet kereszt-árrugalmassága kifejezi, hogy hány százalékkal változik meg egy adott x termék keresletének mennyisége, ha egy másik y termék ára 1%-al megváltozik.

Expy > 0 helyettesítő termékek

Expy <>

Expy = 0 független termékek

A kereslet jövedelemrugalmassága kifejezi, hogy hány százalékkal változik meg adott termék keresletének mennyisége, ha a fogyasztók jövedelme 1%-kal megváltozik.

Giffen javak körébe tartoznak azok az inferior termékek, amelyeknél paradox árhatás tapasztalható.

Paradox árhatás esetén növekvő árhoz növekvő kereslet, csökkenő árhoz csökkenő kereslet tartozik. (Luxujavaknál is előfordulhat ezek Weblen javak vagy sznob javak)

Nincsenek megjegyzések: